2014-ben debütált Európában a Daiwa Tatula multiplikátoros orsó, mely megjelenésével a japán gyártó igencsak felkavarta és átrendezte a multis orsók piacát! A Tatula megjelenése előtt is számos olyan fejlesztése, újdonsága volt a Daiwa-nak, ami maximálisan az élbolyba helyezte a gyártót (ilyen. pl. az egyedülálló T-Wing System, stb.) de azáltal, hogy mindezen technológiai újítások megtartása mellett még egy "ár-felezést" is véghez tudtak vinni, na erre senki nem számított! Legfőképpen a versenytársak nem...

Daiwa Tatula multi orsó

Sajnos a gyártó az európai piacra mindössze egy modellt értékesít (Tatula 100HSL) de összességében 9 különböző modell kapható. Ezen modellek között az alapvető különbség az áttételben keresendő, egyéb alapvető paramétereikben (pl. csapágyak száma) megegyeznek. Lássunk egy összehasonlító táblázatot:

 
Modell
Akció
FW / SW
Csapágyak
száma
Áttétel
Behúzás
Súly
(oz.)
Zsinórkapacitás
(Lb. Test / Yards)
Max
fék (lbs)
Balkezes orsók
 TATULA-100HL  M / L  7BB, 1RB  6.3:1  26.3”  7.9  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 
 TATULA-100HSL  M / L  7BB, 1RB  7.3:1  30.5”  7.9  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 
Nagy sebességű orsó (jobbkezes)
 TATULA-100H  M / L  7BB, 1RB  6.3:1  26.3”  7.9  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 
HYPER gyors orsó (jobbkezes)
 TATULA-100HS  M / L  7BB, 1RB  7.3:1  30.5”  7.9  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 
TYPE-R nagy sebességű orsó (jobbkezes)
 TATULA-R100H  M / L  7 (2 CRBB), 1RB  6.3:1  26.3”  7.6  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 
TYPE-R HYPER nagy sebességű orsó (jobbkezes)
 TATULA-R100XS  M / L  7 (2 CRBB), 1RB  8.1:1  33.9”  7.6  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 
TYPE-R nagy sebességű orsó (balkezes)
 TATULA-R100HL  M / L  7 (2 CRBB), 1RB  6.3:1  26.3”  7.6  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 
TYPE-R HYPER nagy sebességű orsó (balkezes)
 TATULA-R100XSL  M / L  7 (2 CRBB), 1RB  8.1:1  33.9  7.6  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 
Alacsony áttételű, nagy nyomatékú erős orsó
 TATULA-100P  M / L  7BB, 1RB  5.4:1  22.9”  7.9  MONO: 14/120, 16/100
BRAID: 40/140, 55/105 
13.2 

A táblázatban szereplő rövidítések:
BB: golyóscsapágy, RB: gördülőcsapágy, CRBB: korrózióálló csapágy, mono: monofil zsinór, braid: fonott zsinór

Mi a teszt során a 100HSL modellt hasonlítottuk össze a Type-R R100XSL modellel.

Mivel a multis pecások körében a "Type-R" szóösszetétel akaratlanul is a csúcstechnikával párosul (hiszen pl. a Daiwa egyik csúcsmodellje, a Zillion esetében is ott figyel a Type-R jelző) így megfelelő misztikum övezi ezt az orsót. Ráadásul mivel Európába nem szállít a Daiwa ezekből az orsókból, és a japánok okosan egy pici design tuningot is dobtak a Type-R modellbe, így tovább fokozódott a Type-R körüli misztikum szülte vágy.

Daiwa Tatula vs. Tatula Type-R

A bal oldalon látható a "hagyományos" Tatula, a jobb oldalon a Type-R.

Okos húzás volt, hogy a dob illetve a tengelyfék "japán-piros" (vagy bordó? mályva? ezt majd mondja meg egy hölgy) színt kapott, hiszen ez már messziről árulkodik...A zsinorvezető T-Wing feletti rész design-lyukak is tovább "zillionosítják" a Type-R-t! Akaratlanul is arra asszociálok a látvány kapcsán. Összességében igen szép az orsó.

Zaion anyagú fékcsillag

És íme, elérkeztünk az első technikai különbséghez is: a Type-R csillagfékje nem műanyagból van, hanem Zaion anyagból. Hogy mit is jelent a Zaion kifejezés, már egy korábbi tesztünk során elemeztük (akit érdekel, ezen a linken elolvashatja), most legyen csak annyi elég, hogy egy könnyebb, de erős ötvözetet gyártottak a japánok, ami a Zaion nevet kapta. Ha ezt számszerűsíteni akarjuk, akkor a 2 orsó között ez 10g (a teljes súlyra vetítve kb. 5%) könnyebbséget jelent.

Zaion csillagfék

Íme a Zaion csillagfék, mely már árulkodik is róla, hogy a Tatula orsók (mindegyik!) Tournament (azaz karbon) féklamellát kapott. A hagyományos csillagfékes orsókon nincs felirat. Ez mondjuk nem baj, nem könyv ez, hogy folyton olvassunk Tongue Out

Szedjük szét az orsót!

Első körben a dobokat vettem ki:

Perforált alumínium dobok

Ugyan az a perforált alumínium dob mindkét modell esetében. A markáns különbség mindössze a színben keresendő. Mivel ez alapvetően szubjektív elem és zsinórral töltve alig látszik, így ennek nagy jelentőséget nem tulajdonítok.

Vegyük le a hajtókart, és nézzük meg mit találunk! Itt szeretném megjegyezni, hogy mindegyik Tatula egy 90mm-es, az átlagostól kicsit nagyobb hajtókart kapott, így igen jól bele lehet kapaszkodni fárasztáskor! A hajtókar gombok is ergonomikus kialakításúak, jól pörögnek, kényelmes fogást biztosítanak (és természetesen van neve is: I-Shape azaz I-Forma. Szép valóban, de azért én nem adnék nevet neki Cool )

Tatula tengely

A hajtókar és a csillagfék rögzítését eltérő módon oldották meg a két orsónál: a Tatula esetében a klasszikusnak számító rugóval előfeszített bronz anyás megoldást találjuk, míg az "anya" szerepet a Type-R esetében maga a fékcsillag tölti be. Mivel ez tulajdonképpen egy harcifék, így olyan sokszor nem fogjuk állítgatni, így a gyakorlati használat esetében ennek nincs óriási jelentősége. Egy esetleges karbantartás (azaz szétszedés) esetében a Type-R egy nüansznyi előnyt élvez ez miatt

Vegyük le az orsóház fedelét:

Orsóház burkolata

Szépen elhelyezett csapágy, gyárilag megfelelő kenéssel ellátva. Nincs különbség a két orsó között. Végre nem éreztem késztetést, hogy egy a dobozából kivett, gyári orsót utánzsírozzak! Nincs mese, ez korrekten, használatra készen kapjuk!

Tatula fékszerkezet

Íme a Tatula (a 100HSL modell) fékje. Ami a laikusok számára is elsőre is szembetűnő lehet, az nagy méretű tányérkerék! Ez talán az összes kételkedőt meggyőzheti, hiszen ekkora fogaskereket ritkán tesznek ebben az árkategóriában szereplő orsókba! Számomra ez mindenképpen megnyugtató! A Type-R-ben pontosan ugyanez minden, egy apró de jelentős kivételtől eltekintve, de erről majd később!

A visszaforgásgátló rozsdamentes anyagból készült, így egy markáns esőzés után sem kell emiatt aggódnunk!

Daiwa Ultimate Tournament Drag System

 Ez az a sokat emlegetett karbon (carbon?) féklamella. Ha esetleg tuningolni akarnánk az orsónkat (értsd. nagyobb fékerőt szeretnénk valamiért) akkor ez az, amit érdemes kicserélni teli korongra a tárcsa mindkét oldalán! Nem gondolom, hogy ennek lenne jelentősége de ha valaki esetleg tojásmultival harcsázna vagy tengeripecáznak, akkor érdemes azért megcsinálni! Lehet kapni kifejezetten erre a célra karbon lapot, amiből kivágható a korong. Ha valakit ez a tuning rész érdekel jobban, bátran küldjön egy e-mailt és elárulok még pár kulissza titkot :)

Tatula fékrendszere

Ez az az a markáns különbség a fékrendszerben, amit korábban már említettem. Igen, a Type-R alsó féklamellája nagyobb (kb. 1,5x) mint a Tatuláé! Ha őszinte lehetek nem nagyon tudom, hogy mi indokolta ezt a különbséget, de mindenesetre van különbség! Ez a teli-tányéros féklamella egy komoly jópont a Type-R-nek!

WormShaft fogaskerekek

Már indulhat is a cinikusok szájából a fújolás, hőbörgés: "hátazottműanyaaaaaaag!!!!!!!!" Igen, ez két műanyag fogaskerék. Ez a WormShaft rendszer hajtása (azaz a zsinórvezető, T alakú nyílást mozgatja egy csigás tengely) ami egyáltalán nem indokolja a fém fogaskereket. Egyrészt zéró (azaz nulla) terhelést kap tehát ezen fogaskerekek kopása nem valószínű, másrészt a fém nehezebb a műanyagtól, így a növekedne az orsó összsúlya is. Azaz fogadjuk el, hogy 2014-ben már léteznek olyan műanyagok, melyek semmiféle gondot nem okoznak akkor sem, ha forgó-kopó környezetben használjuk!

Összegzés:

Azt gondolom, hogy a Tatula hosszú időre feladja a leckét a versenytársaknak! Egy igen jól sikerült modell, jó eséllyel tartós, hosszútávú használatra méretezve. Sajnálatos, hogy jelenleg csak egy modell kapható Magyarországon, ezt nyilván nálam nagyobb tudósok gondolták ki. A Type-R legjelentősebb előnye a "kis" Tatulával szemben, hogy igen komoly az áttétele, és bizony ha gyors csalivezetés szükséges (pl. balinozáskor) akkor ennek van jelentősége. Szintén ide sorolom azt, hogy 2 csapágy "tengervíz álló" azaz rozsdamentes kivitelű, míg a mi Tatulánkban "csak" 7db hagyományos csapágy van. Szintén különbség a féklamella, bár csak emiatt nem vennék Type-R-t. A design elemekre most nem térnék ki, mert az szubjektív (kinek a szőke, kinek a barna) de azt azért ki merem jelenteni, hogy egy igen pofás orsót csináltak a "japcsik" független attól, hogy Tatula vagy Tatula Type-R-ről beszélünk. Készült egy limitált szériás Type-R is, ami még extrémebb "festést" kapott, na az valami brutál szép! :)

Daiwa Tatula Type-R Limited Edition

(kép forrása: Daiwa USA - sajnos nem az én íróasztalomon készült a felvétel)

A Tatula minden modellje (igen a Type-R is!) megvásárolható a Webfishing Center Horgász Webáruház kínálatában! Kérd ajánlatunkat bátran!